Maskinmester med hele verden som arbejdsplads
Færøske Magnar Andersen Hentze blev færdig som maskinmester i januar 2023 og arbejder nu som juniormaskinmester i Maersk. Den første tur var tre måneder med Emma Maersk fra London til Afrika, Mellem- og Fjernøsten og retur. På den næste tur påmønstrer han Maersk Lirquen i Santos i Brasilien. Herfra går turen blandt andet til Singapore, Hong Kong og Shanghai.
Som juniormaskinmester har Magnar Andersen Hentze mange forskellige arbejdsopgaver om bord. Han sørger for vandbehandlingen til diverse kedler, tager sig af separatorerne, olietests og ikke mindst vedligeholdelse. Det foregår via programmet Ship Manager, der viser, hvad der skal vedligeholdes og hvornår. For eksempel dieselgeneratorerne.
»Jeg kan godt lide, at jeg får prøvet at arbejde med mange forskellige ting. Så jeg lærer meget af at være i Maersk både fagligt og personligt. På min første tur havde vi det godt sammen i en besætning med mange nationaliteter, både når vi arbejdede og i fritiden. Når skibet ligger til kaj i mere end en enkelt dag, kan der også være tid til en landlov, hvor vi kan opleve lidt af det land, vi er kommet til,« fortæller Magnar Andersen Hentze.
Drømmen er gået i opfyldelse
Han arbejder tæt sammen med fjerdemaskinmesteren, hvor de hver morgen har et møde i kontrolrummet, hvor dagens opgaver bliver fordelt. Selv at blive fjerdemester er næste trin på karrierestigen, og han vil gerne med tiden avancere til førstemester.
Magnar Andersen Hentze er uddannet og arbejdede som elektriker på en fiskefabrik, indtil han valgte at tage næste skridt, som var maskinmesteruddannelsen på Færøerne.
»Drømmen har hele tiden været at arbejde for Maersk, som jeg kun har hørt gode og positive ting om. Jeg kender også flere, der har sejlet med Maersk og været glade for det. Det er jeg også, så jeg vil bestemt anbefale andre maskinmesterstuderende at vælge søvejen,« siger Magnar Andersen Hentze, der har fået en kontrakt, hvor han er afsted i 11 uger og har 11 uger hjemme.
Globalt 100.000
Maersk er et af verdens største containerrederier og er det førende rederi indenfor udvikling og nytænkning af en bæredygtig fremtid i shipping industrien. Vi har omkring 700 skibe i vores flåde og opererer i hele verden på tværs af over 130 lande.
Ansvar
Kvalitetskontrol
Ledelse
Hydraulik
Skibsfart
Køle- og varmeteknologi
Tilbud til studerende
Ansættelse som juniormaskinmester efter endt uddannelse som maskinmester.
Eksamensbeviset må maks være 4 år gammelt, og man skal have gennemført den maritime valgfagspakke under uddannelsen.
A.P. Moller- Maersk A/S
Esplanaden 50
1098 København K
Tel. 3363 3363
Besøg os på
www.maersk.com
Ansøg som Juniormester på www.kursmodfremtiden.dk/juniormaskinmester
Som medlem har du sikkerhed i ansættelsen gennem overenskomster med arbejdsgiverforeningerne. Derudover kan du få hjælp til rådgivning og juridisk bistand ved løn- og kontraktforhandlinger og meget mere. Klik ind og læs mere om dine medlemsfordele
Maskinmestrenes Forening
Sankt Annæ Plads 16
1250 København K
CVR: 20802618
TEKSTANNONCE MED DOBBELT SYNLIGHED
Det får du:
• 4 ugers målrettet eksponering af din virksomhed og
jobannonce på Maskinmesterjob.dk.
• Synlighed over for 14.000 tekniske specialister
i Maskinmesterjobs nyhedsbrev.
• Opslag med din annonce på Maskinmesterjobs
Facebook og LinkedIn.
• En 1/2-sides annonce i fagmagasinet
Maskinmesteren.