#17 Fremtidens maritime brændsler er på vej
Rederiet MSC Cruises nye flagskib, det 331 meter lange MSC Euribia, er konstrueret til at være det mest energieffektive krydstogtskib i verden ved søsætningen i juni i år, med hovedmotorer drevet af LNG (flydende naturgas, som pt. er det reneste skibsbrændstof tilgængeligt i stor skala) og dertil en række teknologier og løsninger, der skal minimere påvirkningen af luft- og vandmiljø.
Motorerne er bygget af finske Wärtsilä, så for at høre mere om dem – og overvejelserne rundt om – har Maskinrummet talt med Maikel Arts, der er General Manager Technical Sales for cruisesegmentet i virksomheden, ombord på Euribia på hendes jomfrutur fra værftet Chantiers de l’Atlantique i det vestlige Frankrig til København.
»Bæredygtighed er en af hjørnestenene i konstruktionen af det her fartøj, lige fra design til selve bygningen, og det er MSC’s hidtil mest bæredygtige med de laveste udledninger pr. passager. Wärtsilä har bidraget ved at levere vores dual fuel-motorer, der kan køre på to slags brændstoffer: LNG og diesel som backup,« forklarer han.
Lyt med for at høre mere om de fire motorer ombord på MSC Euribia, tankerne om fremtidens maritime brændsler og dekarboniseringen af shippingsektoren.
Obs: Udsendelsen er på engelsk.
Relaterede podcasts
- #33 Stor indflydelse i en branche med fart på
- #34 Her er der kerneopgaver til masser af mestre
- #35 Mestre i køl og data kan mærke de grønne vinde
- #36 En bred vifte af teknik og ledelse
- #37 Når måling giver muligheder
- #40 Husk at sove godt, maskinmester
- #41 Store planer med driften i centrum (del 4)
- #42 Overvind de fem benspænd for godt samarbejde i dit team
- #43 CCS – uundgåelig teknologi med stort potentiale
- #44 Maskinen kan lære af maskinmesteren – og omvendt
No related posts found